Zenés színházmesterség workshop Ilyés Lénárddal, Cortés Sebastiánnal és Kálmán Lászlóval

A szerep dala – zenés jelenetalkotó workshop Sebastian Cortessel, Ilyés Leóval és Kálmán Lászlóval

A WORKSHOPRÓL

A zene, az ének és a mozgás évszázadokon át a színház alapvető eszközei voltak, mégis a realizmus térhódítása új kérdéseket hozott ezek használatával kapcsolatban. Hogyan lehet a stilizált zenés-énekes világot hitelesen beépíteni a realista színpadi játékba? Mikor és miért érdemes énekelni a színpadon? Milyen plusz jelentéseket, érzelmi rétegeket adhat egy jól megválasztott dallam vagy mozgásetűd egy jelenetnek?
Fotó: Trunkó Edit


MIRE SZÁMÍTHATSZ EZEN A KURZUSON?

Ezenen a négy napos kurzuson saját vágyaink, félelmeink, képzeletbeli vagy valós történeteink inspirálnak majd minket, hogy közösen alkossunk jeleneteket, dalokat és táncokat. Ezeken keresztül fedezzük fel, miként működik a zenés színház, hogyan teremthetünk erős hatásokat a zene és a mozgás segítségével, és milyen sajátos szabályok irányítják ezt a műfajt.
Fotó: FAttila


KIKNEK AJÁNLJUK?

• Színészeknek és színjátszás iránt érdeklődőknek, akik szeretnének bátran kísérletezni a zenével és az énekkel.
• Mindenkinek, aki szívesen lép át a játék és a zenélés határmezsgyéjén, és nyitott arra, hogy egyszerre alkosson és fedezzen fel.
• Akik szeretnék megérteni, hogyan lehet a zene és az ének nem csak díszítő elem, hanem a történetmesélés aktív része a színházban.

AMI FONTOS A RÉSZVÉTELHEZ

Szeress énekelni, és légy nyitott arra, hogy akár szólóban is dalt énekelj. Előképzettség nem szükséges ehhez a workshophoz, inkább csak légy kíváncsi és bátran vesd bele magad a színpadi munkába :-)

A TRÉNEREKRŐL:

CORTÉS SEBASTIÁN

W
Fotó: FAttila
Venezuelában született, magyar és chilei szülők gyermekeként, így a kulturális sokszínűség, a nyitottság, az újdonság iránti kíváncsi érdeklődés kezdettől fogva meghatározó jellemzője lett a gondolkodásának.

2007-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkalmazott koreográfus-szakán.

Számos előadásban működött közre Budapesten és vidéken; a változatos műfajú és stílusú előadások között találhatunk klasszikus operettet, kamara-musicalt, francia vígjátékot éppúgy, mint kísérleti színházi darabokat. Legsikeresebb előadásai közé tartozik a Thália Színházban bemutatott, 600 előadást megért Hat hét hat tánc, Kulka Jánossal és Vári Évával a főszerepben, amely a 2006/2007-es évadban elnyerte a Kritikusok díját a Legjobb szórakoztató/zenés előadásként, és a Tony-díjas, világszerte ünnepelt, a musical és a bábszínház műfaját ötvöző Avenue Q hazai ősbemutatója a Centrál Színházban.

Egyik legutóbbi munkájában a Litván Zene- és Színművészeti Akadémia negyedéves színészhallgatói számára rendezte meg a svéd Niklas Rådström Szörnyek c. drámáját. A színésznövendékekkel végzett pedagógiai munka hatására figyelme egyre inkább a színjátszás és a színészképzés elmélete felé fordult. Ennek eredményeképpen visszatért a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, hogy egy doktori kutatás keretében mélyülhessen el a témában. A művészetelméleti és -gyakorlati kutatómunka tanulmányutakat (Siena, Olaszország; Vilnius, Litvánia; Santiago, Chile; Plainfield, USA) és pedagógiai gyakorlatot is magába foglal Európa több, színészképzéssel foglalkozó egyetemén (Lietuvos Muzikos ir Teatro Akademija, Vilnius; Universitatea de Artes Targu Mures, Marosvásárhely; Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest, Birmingham City University, UK).

Jelenleg, önálló előadások keretében (Kakaóscsiga, A mi állataink, Első vacsora) a színész – szerep – szöveg – mozgás örökösen változó kapcsolatrendszerét vizsgálja.

ILYÉS LÉNÁRD

A Traktor Works Színházi Tréningfesztivál egyik alapítója 2006-ban végzett az SZTE BTK magyar tanár szakán, illetve a Szegedi Nemzeti Színház stúdiójában.

Azóta szabadúszó színészként, rendezőként és színházi nevelőként dolgozik. Színészként játszott már jó pár kőszínházban (pl. Budaörsi Játékszín, Karinthy Színház, Szegedi Nemzeti Színház), és még több független színházban (pl. Teatr Novogo Fronta Prága, Andaxínház, GoBe Dance Company, Utca-Szak, Radikális Szabadidő Színház, Ködszurkálók). Jelenleg saját, stúdió- és közösségi színházi produkciókra épülő produkciós műhelyét, az Amargant Színházi Műhelyt vezeti, és minden évben több olyan előadást rendez, amiket saját maga ír a színészek improvizációi alapján.

A közösségi színház szerves része az életének, a Hatásszünet Műhely keretein belül minden évben több közösségi előadást is rendez civilekkel, illetve a Traktor Works fesztiválon kívül a különféle színházi workshopokat Pesten összegyűjtő Metro Works Színházi Szabadiskolának is ő az alapítója.

A tréningek anyagát főleg a következő alkotókkal végzett korábbi közös munkák inspirálják:

Formanek Csaba (Radikális Szabadidő Színház); Csetneki Gábor (Szárnyak Színháza); Oleg Zsukovszkij (La Puskin Theater); KFotó: Fattila

KÁLMÁN LÁSZLÓ

4 éves korában fedezte fel a zongorát (és a zenélést), és azóta "kegyetlenül" "gyepálja" saját magam és mások örömére. Számos műfajban dolgozott már (jazz, blues, rock, pop, tangó, klasszikus, funky stb.) megannyi formáció keretében,

Szerinte a zenélés nem tehetség vagy zenei tudás kérdése leginkább, sokkal inkább a belső tűz az, ami fontos, ami állandóan keresi az újat, a még meg nem ismertet, és addig nem hagy nyugodni, amíg azt a tieddé nem teszed, de még annál is tovább.