A workshopról
A kurzus során a résztvevők ízelítőt kapnak a színpadi jelenlétet és színészi játékot alapvetően meghatározó jelenségek megközelítési módjairól. Játékos és egyszerű gyakorlatokon keresztül fejlesztjük az érzékenységet, a nyitottságot, az intuíciót, a spontenaitást, és a fizikális kifejező képességet.
Fotó: Győri Alíz
A tréning során a következő módszertanok elemeit használjuk fel: "Viewpoints", Mihail Csehov, "Clowning" és "Physical comedy" gyakorlatok (Christopher Bayes, Avner Eisenberg és Victoria Scott módszerei alapján)
A VIEWPOINTS
A Viewpoints eredetileg a Mary Overlie által kifejlesztett, majd Anne Bogart és a SITI Company által továbbgondolt, a posztmodern tánc és előadóművészet világából kinőtt improvizációs filozófia.
Fotó: Győri Alíz
A szemlélet dekonstruálja az előadóművészeti alkotó és megmutatkozási folyamatot, és esszenciális jelenségeire bontja. Ezeken az univerzális jelenségeken keresztül, az alkotó-előadó felfedezi a színházi gyakorlatban való részvétel lehetőségeit szubjektív és közösségi élményként.
MIHAIL CSEHOV
Mihail Csehov – a drámaíró, A. P. Csehov unokaöccse – a 20. század egyik legkiemelkedőbb színésztanára és színésze volt. A modern színjátszás atyjának, Konsztantyin Sztanyiszlavszkijnak saját bevallása szerint Csehov volt a legtehetségesebb tanítványa, aki mestere módszerének vívmányait és hiányosságait vette alapul, hogy létrehozza univerzális színésztechnikáját. Gyakorlatai egyszerűek, élvezetesek, felszabadítóak, és praktikusak. A képzelet és fizikalitás használatára építve, a technika egy különösen hatékony, pszicho-fizikai eszköztárat tartalmaz, mely praktikus módszer a színész számára a különböző színházi műfajok, filmes, televíziós munkák során.
CLOWNING ÉS PHYSICAL COMEDY
A vígjátéki, és a színpadi komikus helyzetek a színházi és filmes világ minden elemét átszövik, mégis viszonylag kevés szó esik arról a klasszikus színészoktatás keretein belül. Pedig a belső-bohóc megtalálása, a komikus színpadi helyzetek felfedezése és kiaknázása szép, izgalmas, kihívásokkal teli, de ezzel együtt nagyon szórakoztató feladat. Arról nem beszélve, hogy igenis sok színpadi praktika, fortély tanulható, és a komikus színpadi gondolkodás fejleszthető, trenírozható is. És persze fontos, hogy mindezt igazi örömmel, a színpadi játék örömével tegyük, hiszen különben az egésznek semmi értelme. A gyakorlatok segítségével utánajárunk, mi is ez az öröm, megpróbáljuk előhívni a bennünk élő játékos és nevetséges bohócot és kicsiszoljuk fizikai komédia készségeinket. Felfedezzük, hogyan lehet megtervezni és kivitelezni a fizikai komédia szituációkat úgy, hogy bármilyen előadáson alkalmazhassuk színészként, komikusként vagy bohócként.
A TRÉNEREKRŐL
Forrás: Tarnavölgyi Zoltán
Boncz Ádám színész pályáját a Szegedi Nemzeti Színház színpadán kezdte, majd a legendás New York-i Lee Strasberg Theater and Film Institute elvégzése után 10 évig New York színházaiban játszott. Fellépett számos Off-Broadway produkcióban, valamint a Lincoln Center és a Carnegie Hall színpadán is. New York-i évei alatt betekintést nyert a Lecoq technikába, és tanult pantomímet az USA egyik legendás pantomímművészétől Richmond Shepard-től is. Ezek mellett lehetősége nyílt, hogy New York leghíresebb bohóc/komédia mestertől, a Yale Egyetem tanszékvezetőjétől Christopher
Bayes-től clown tanárképzés kapjon. Fellépett Moszkvában a Slava’s Snowshow két bohócával, rendezett vígjátékot és készített fizikai komédia etűdöket a Built on Stilts fesztiválra, és a Hybrid Theater Works-nek és az Artificial Moon Company-nak is.
Fotó: Győri Alíz
Marofka Mátyás a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott zenés színművész szakon, majd elvégezte a londoni The Royal Central School of Speech and Drama egyetem színésztanár-színésztréner mesterszakát, és a berlini Michael Chekhov International Academy hallgatója, valamint Leandre Ribera világhírű katalán bohóc munkatársa volt. A Létra Kulturális Egyesület művészeti vezetője, az MMA 3 éves művészeti ösztöndíjprogram ösztöndíjasa. Színészként és rendezőként a nonverbális színházi műfajok, trénerként a pszicho-fizikai színésztréning módszerek felhasználási lehetőségeit kutatja, különös figyelmet fordítva Jerzy Grotowski és Mihail Csehov munkásságára.
www.matyasmarofka.com
Borítókép: Győri Alíz