Suzuki színésztréning-módszer és Viewpoints-technika Kozma Gábor Viktorral

A tréningről

A négynapos műhelymunka tematikája a Suzuki színésztréning-módszer és a Viewpoints-technika alapjainak ismertetése. A résztvevők az első három nap 3-3 órát foglalkozhatnak az egyes módszerek tanulmányozásával, majd a negyedik napon egy sűrített tréninget követően rövid munkabemutatót tartunk a TraktorWorks többi csoportjának.

Míg a Suzuki-módszer során a kodifikált testhasználaton keresztül gyakorolható az intenzív színészi jelenlét, készenlét és expresszivitás, addig a Viewpoints-technika segítségével a résztvevők a felszabadult improvizációhoz kaphatnak támpontokat. Mindkét módszer arra keresi a választ, hogy milyen gyakorlati tevékenység szolgálja legjobban a színész rendszeres, napi szintű edzését, tréningjét.
Suzuki Tadashi az 1970-es évektől kezdte kidolgozni színésztréning-módszerét, amelyet azóta szerte a világon nagy elismeréssel oktatnak. A világhírű japán színházrendező és színészpedagógus módszerében a középkori japán színházi formák – nó és kabuki – technikáit használta fel, dolgozta át és vegyítette más kultúrák elemeivel a kortárs színház igényei szerint, annak érdekében, hogy az előadókat a magas szintű színpadi készenlét állapotába juttassa.

A Viewpoints technika megalkotása Mary Overlie posztmodern táncos nevéhez köthető, aki az New Yorki Egyetem Kísérleti Színházi Tanszékén kezdte formába önteni dekonstruáló, minimalista, improvizációs gyakorlatát (Six Viewpoints). A technikát később Anne Bogart és Tina Landau dolgozta tovább és bővítette ki (Nine Viewpoints). A technika alapját non-hierarchikus szemlélet, a tér és idő elemeivel kialakított, felszabadult játék-kísérletezés képezi.

A Suzuki-módszer és a Viewpoints technika a new yorki SITI Company gyakorlatában vált egymást kiegészítő tréninggé.
Milyen az ideális idegi, testi és lelki feszültség, amely megsegíti az előadói helyzetet? Hogyan lehet a mozdulatlanságban is erős expresszivitással rendelkezni? Hogyan lehet a kötöttségben szabadságot, a szabadságban jóleső kötöttségeket találni a színpadon? Az intenzív színészi jelenlétnek milyen más minőségei vannak egy kodifikált rendszerben és egy szabad közösségi improvizációban? Ilyen és hasonló kérdésekre keressük a választ a kurzus során.

Jelentkezés: Kérjük, hogy jelentkezés után az info@traktorworks.hu email címre küldj egy rövid motivációs levelet és rövid leírást korábbi színházi munkatapasztalataidról. A szakmai előfelkészültség nem kötelező a kurzuson való részvételhez. Amennyiben korábbi sérülésből, vagy betegségből adódó mozgásszervi problémával rendelkezel, kérjük, tüntesd fel a jelentkezésnél. A kurzust min 10 fő jelentkezése esetén áll módunkban elindítani.

Kurzusvezető

Fotó: Wessely György
Kozma Gábor Viktor - szabadúszó színész, színésztréner, doktorandusz, a Vadász Esélye művészeti vezetője.

Egyetemi tanulmányait a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végezte. Jelenleg az egyetem Doktori Iskolájának hallgatója, kutatásában a különböző pszichofizikai színésztréning módszereket vizsgálja. Az International Suzuki Company of Toga tagja, az MMA 2018-2021 Ösztöndíjprogram ösztöndíjasa. 2019-től a kolozsvári Bábes- Bolyai Tudományegyetem Színház és Film tanszkékének óraadó tanára. További információ: www.gaborviktorkozma.com