Rendezői workshop Perényi Balázzsal

A tréningről

Hogyan lesz előadás improvizációból? Miként keresünk történetet? Mit kezdünk a saját történetekkel? S a megtalált történetek, hogyan lesznek előadássá? Mi szervezi színházzá az improvizált jelenteket? Téma, helyszín, figura, tér, atmoszféra? Meg kell-e, s ha igen, akkor hogyan érdemes megírni a rögtönzött szöveget? Milyen dramaturgiát ad ki egy ilyen előadás? Mi módon lehet visszahívni, csalogatni, vadászni egy improvizáció elevenségét, energiáit, igazságát, mélységét? Miként érdemes próbálni egy rögtönzésből formálódó előadást? Mit rögzítünk, mit mi marad rögtönzött a bemutatón? Mi a dolga, felelőssége, hatásköre rendezőnek és színésznek ebben a munkában?
Fotó: Fattila
Ezeket a kérdéseket járjuk körbe, s fiatal színész hallgatók segítségével készítünk jelenetet. Gyakorlatban, közösen. Néhány nap alatt szimuláljuk az alkotómunkát, és jutunk, ameddig jutunk. Ha lehet, öles léptekkel bejárjuk az utat a témakereséstől, az improvizációkon és ezek jelenetté majd előadássá szerkesztésén át egyfajta bemutatóig.

Fotó: Fattila
Számos előadást készítettem a játszók improvizációi alapján. Sokszor megéltem középiskolásokkal, egyetemistákkal, felnőtt színészekkel a „miről beszéljünk?”, mikor rögzítünk már?”, „hogyan lesz ebből előadás” „ez már az?” izgalmát, örömét, tanácstalanságát, bizonytalanságát. Előfordult, hogy kétségbe estünk, időszakosan meg vagy elfogyott a bizalom (bennem. mert úgy tűnt; ebből aztán soha…) Előfordult, hogy irány vissza a startvonalra, és nem ezt, nem így, aztán valami lett. Olykor egy lendülettel, megtorpanások nélkül haladtunk. De legtöbbször alkotónak, nézőnek örömteli „valami” született. Utólag pedig, gyakran közben is, azt éreztük, hogy nagyon is megérte. Mert személyes, szellemes, eredeti, érzékeny, lényeglátó, jelenidejű… Rengeteget lehet röhögni, aztán megrendülni, csodálkozni.
Fotó: Fattila
Arról is szó esik a workshopon, hogy miért jó, és érdemes ilyen előadást létrehozni.

A trénerről

Perényi Balázs rendező, drámapedagógus. Az elmúlt több, mint húsz évben számos drámatagozatos iskolában tanított, jelenleg többek között a Vörösmarty Mihály Gimnáziumban, a Színművészeti Egyetemen és  Pesti Magyar Színiakadémián oktat. 

Évről évre folyamatosan dolgozik együtt rendezőként, íróként különböző alternatív és kőszínházi társulatokkal. Legfrissebb rendezése a győri Rév Színházzal közösen létrehozott 146 nap című előadás.
Borítókép: Fattila